Ibland vet man exakt vad man vill bygga en webbsida om. Man har ett brinnande intresse för ett visst ämne och vill dela med sig av sin kunskap. Man bygger en webbsida och att försöka tjäna pengar kommer som en eftertanke. I andra fall början man från början med syftet att man vill bygga en webbsida för att kunna tjäna pengar. I detta fall kan det vara mycket svårare att välja ämne.
Att skriva om ett intresse
Många rekommenderar att man bygger sin första webbsida om något som man är intresserad av. Något som man redan vet mycket om och tycker om att göra. Detta är ett dåligt råd. Att bygga en webbsida om något som man tycker om kan göra det mycket lättare att bygga en bra webbsida. Men om ditt mål redan från början är att tjäna pengar så är detta inte alltid viktigt. En bra webbsida är inte alltid en lönsam webbsida och en lönsam webbsida är inte alltid en bra webbsida. Det bästa är att ha en webbsida som är bra och lönsamt. Men det är bättre att ha en lönsam webbsida än en bra webbsida.
Problemet med att bygga en webbsida om något som man är intresserad av är att de flesta hobbys inte är speciellt lönsamma. Det är inte områden inom vilka det finns mycket pengar att tjäna.
Det finns alltid en risk att ditt intresse inte är särskilt populärt. Om ditt intresse är att spela dataspel eller bilar så finns det massvis med potentiella läsare som kan besöka din blogg. Om du å andra sidan är intresserad av medeltida knyppling eller att göre egen absint så kommer det troligtvis inte finnas tillräckligt många personer som är intresserade av ämnet för att din sidan skall kunna bli lönsam.
Ett lönsamt ämne
Du skall med andra ord alltid beakta hur lönsamt ett ämne är innan du väljer att börja bygga en webbsida. Om ditt intresse ser ut att vara lönsamt då skall du börja bygga en webbsida om det ämnet. Om inte skall du börja leta efter ett annat ämne.
I detta fall skall du leta ett ämne som verkar relativt lönsamt och där konkurrensen inte är alltför stor. Jag rekommenderar att du bygger din först webbsida kring ett ämne som låter din webbsida tjäna 3-5000 kr i månaden. Detta är inte ett omöjligt mål om du lägger ett par timmar om dagen på att bygga en webbsida. Om du väljer ett bra ämne bör du kunna nå detta mål efter ca 6 månader. När du har nått detta mål har du en trevlig sidoinkomst som kan hjälpa till att betala dina skulder eller ger dig en budget som kan hjälpa dig när du börjar bygga en andra webbsida om ett potentiellt mer lönsamt ämne.
Undvik alltför konkurrensutsatta ämne såsom olika typer av lån, spel, investeringar, mäkleri och juridik. Din första webbsida bör handla om något som det är ”lätt” att ranka för.
Hur man hittar ett ämne
Det finns många verktyg som kan hjälp dig att hitta lämpliga ämnen att skriva om. I denna artikel kommer vi använda två. Sökordsplaneraren för Google adwords och majestic.com. Sökordsplanerar låter dig se hur många sökningar ett nyckelord har. Majestic ger dig information om hur svårt det är att ranka för det nyckelordet genom att visa dig dina konkurrenters länkprofil.
Hur många sökningar skall ett nyckelord ha?
Svaret på denna fråga beror helt på hur lönsamt området är. Titta på hur mycket du tror du kan tjäna på dina besökare och se hur många besökare det krävs för att du skall kunna tjäna mellan 3-5000 kr per månad inom den nischen.
Om vi t.ex antar att du tänker bygga din webbsida kring ett affiliate program som ger dig 200 kr för varje ny kund du värvar. Vi antar vidare att 1% av alla besökare kommer ta del av det erbjudande som du marknadsför. I detta fall behöver du 15-25 personer i månaden som tar del av erbjudandet för att tjäna mellan 3 och 5 000 kronor. Om en procent av besökarna tar del av erbjudandet så behöver du med andra ord 1500-2500 besökare i månaden för att nå ditt mål.
Om du ligger 1:a i Google kan du få ca 50% av antalet månatliga sökningar som besökare. I detta exempel måste alltså nyckelordet ha 3000-5000 månatliga sökningar för att det skall vara värt att bygga en hemsida om det. Du måste göra en liknande uträkning för att se hur många besökare du måste få inom din nisch innan det är värt att bygga en webbsida om ämnet.
Hur stor är konkurrensen?
När du har hittat ett ämne som verkar lovande är det dags att se hur stor konkurrensen inom det området är. När du bygger din första webbsida bör du leta ett ämne med relativt låg konkurrens. Detta låter dig nå framgång snabbare och gör det lättare att känna dig motiverad.
För att ta redo på konkurrens börjar vi med att göra en Google sökning för nyckelordet du funderar på att skriva en webbsida om. Titta på toppresultaten i Google. Ser du undersidor eller indexsidor bland resultaten. Är resultaten undersidor på stora sidor eller sidor på mer specialiserade sidor. Nyckelord som domineras av indexsidor är normalt svårare att ranka för än sidor som domineras av undersidor.
Gå neråt i resultaten tills du ser första indexsidan. Kopiera denna sidas domännamn och gå till Majestic.com. Gör en Majestic sökning på domännamnet och se hur många sidor som länkar till denna sida. Desto förre länkar denna sida har desto bättre. Som nybörjare bör du undvika ämnen där den första indexsidan har mer än 50 länkar.
Gå nu tillbaka till sökresultaten och använd Majestic för att se länkprofilerna för de tre översta sidorna i Google. Titta både på länkarna som går till den specifika undersidan och på länkarna som går till indexsidan.
Om ämnet fortfarande ser bra ut och inte alltför svårt att ranka för är du reda att registrera din domän och börja bygga en webbsida.