Responsiv webbdesign

mobil

Boston_Globe_responsive_website
Smartphones och surfplattor med uppkoppling till internet är i var mans hand och det är fler och fler som i allt högre utsträckning väljer bort datorn vid användning av internet. Varför ska man sätta på datorn och vänta flera minuter innan man kan gå ut på internet när man kan nå sina favoritwebbplatser och applikationer på nolltid med mobiltelefonen, som man alltid har med sig, eller surfplattan?

För dem som bygger och driver webbplatser blir det allt viktigare att tänka på att göra innehållet tillgängligt för alla användare, inte bara till dem som surfar i webbläsaren på den stationära eller bärbara datorn. Ett sätt att göra en webbplats tillgänglig för alla enheter är att arbeta med responsiv design som kan se ut såhär.

Så fungerar det med responsiv webbdesign

Med responsiv webbdesign gör man webbplatsens struktur flytande i det avseendet att olika formelement anpassas för visning på olika skärmstorlekar, för att se ett exempel kan du testa sidan www.snabb-lan.se i olika enheter. Man använder programmeringsspråket CSS för att åstadkomma detta och rent praktiskt går anpassningen till stor del ut på att man anger procentuella mått för olika element på webbplatsen, till exempel bilder, menyer och textrutor, i stället för att ange exakta mått i pixlar. Med procentuella mått, i motsats till exakta mått, kan webbläsaren i smartphones och surfplattor återge webbplatsen på ett adekvat sätt. Därmed är inte sagt att webbplatsen ser ut exakt likadan i mobiltelefonen/surfplattan som på datorskärmen. En parameter i sammanhanget är nämligen också hur webbläsaren i den mobila enheten läser av innehållet.

Vem bör arbeta med responsiv webbdesign?

Det snabba svaret är att alla webbplatsägare och utvecklare bör arbeta med responsiv webbdesign. Enligt de senaste uppgifterna från Stiftelsen för Internetinfrastruktur är det 70 procent av befolkningen som har tillgång till internet i mobila enheter och det är förmodligen en mycket stor andel av dessa användare som dagligen använder sin smartphone eller surfplatta för att söka information, shoppa och ta del av underhållning. Om man inte använder sig av responsiv webbdesign finns risken att man förlorar besökare och kunder.